Minder risico’s met een achteruitrijalarm | Intertruck
 
Home / Minder risico’s met een achteruitrijalarm

Minder risico’s met een achteruitrijalarm

Al jaren worstelen we met de dodehoekproblematiek. Ernstige ongevallen waar rechts afslaande vrachtwagens en rechtdoor gaande kwetsbare medeweggebruikers bij betrokken zijn. Om het aantal ongevallen te verminderen, heeft de Europese Unie in de loop der tijd verschillende maatregelen ingevoerd wat het aantal slachtoffers met een dodelijke afloop heeft verminderd.

Naast de dode hoek aan de voor- en zijkant van de vrachtwagen, is er nog de achterste dodehoek; het gebied achter het voertuig wat niet kan worden gezien. Bij vrachtwagens is dit een heel groot gebied, waardoor personen en soms zelfs hele voertuigen die achter de trailer staan, niet gezien worden.

Niet alleen op de openbare weg komen ongevallen door achteruitrijdende voertuigen geregeld voor. Achteruitrijdende bedrijfsvoertuigen zijn de oorzaak van een kwart van alle dodelijke incidenten op de werkvloer. En 90% van deze ongelukken vindt plaats op terreinen als laad- en losplatforms, parkeerplaatsen voor trucks, terreinen bij steengroeven, bij bouwplaatsen en in de landbouw.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oplossingen

Ook voor de achterste dodehoek zijn een aantal systemen beschikbaar om de chauffeur beter zicht te geven en de medeweggebruikers te alarmeren wanneer het voertuig achteruit rijdt.

Wanneer er een camerasysteem aan de achterzijde van een vrachtwagen is gemonteerd, heeft de chauffeur in de cabine goed zicht op waar hij naar toe navigeert. Wanneer er een alarm af gaat, worden anderen gewaarschuwd om niet in de baan van het voertuig te gaan staan.

 

Achteruitrijalarm

Het monteren van een achteruitrijalarm is niet verplicht gesteld door de Europese Unie. Toch zijn de meeste vrachtwagens uitgerust met een alarm. Het is een eenvoudige en prijsgunstige manier om bij te dragen aan de veiligheid in het verkeer, op de bouwplaats en in het magazijn.

Achteruitrij-alarmen waarschuwen mensen die zich in de rijweg van het voertuig bevinden, dat het voertuig achteruitrijdt. Tonale alarmen werden in de jaren 70 van de vorige eeuw in Europa geïntroduceerd. Voor de veiligheid was dit een belangrijke stap vooruit, maar in de loop der tijd bleken er een aantal bezwaren aan te kleven. Met name het effect op het milieu maar ook qua veiligheid. Er is nu een veel beter alternatief.

 

Witte ruis alarmen

Er is een nieuwe generatie achteruitrij-alarmen. Deze bbs-tek® alarmen maken niet meer het bekende piepende geluid dat in een grote omtrek van het voertuig te horen is, maar produceren een geluid dat klinkt als “ssh-ssh”, niet hinderlijk voor het gehoor is en snel in de omgeving opgaat, zodat het alleen te horen is in de gevarenzone. De bbs-tek® achteruitrij-alarmen zijn breedband alarmen, gebaseerd op witte ruis frequenties. Daardoor kan men direct horen waar het geluid vandaan komt en uit welke richting. Dit breedbandgeluid geeft personeel dat gehoorbescherming draagt en mensen met gehoorproblemen een betere kans om het alarm te horen. Bekijk hier een animatie waarin goed te zien is hoe een achteruitrijalarm met witte ruis frequenties werkt.

Voordelen van een bbs-tek® alarm

  • Het geluid van bbs-tek® verdwijnt snel buiten de gevarenzone en dat betekent dat het alarm geen geluidsoverlast veroorzaakt en er dus geen klachten over komen.
  • Bovendien werken alarmen met witte ruis met het grote bereik aan frequenties effectief met een volume dat 5 dB lager is dan bij een conventioneel piepalarm.
  • De bbs-tek®-achteruitrij-alarmen met witte ruis zijn goedgekeurd door NAS (de Noise Abatement Society ofwel de vereniging tot lawaaibestrijding) en het Quiet Mark (stiltemerkteken) is eraan toegekend vanwege de milieuvoordelen.
  • Bbs-tek®-achteruitrij-alarmen zijn goedgekeurd voor gebruik bij vrachtwagens die in de nachtelijke uren bestellingen afleveren.
  • Alle bbs-tek®-achteruitrij-alarmen met witte ruis vallen onder een garantie zolang ze meegaan.

Bestel hier je bbs-tek achteruitrij-alarm

Bekijk hier al onze achteruitrijsystemen

Publicatiedatum: 
donderdag, augustus 27, 2020